Подсказани от природата форми

Подсказани от природата форми

Най-големият естествен творец е самата природа. За всеки почитател на изкуството тя е не само вдъхновение, но и учител, провокатор, приятел и какво ли още не. Именно в природата откриваме онези причудливи цветове и форми, които в последствие искаме да пресътворим върху платното, дървото, камъка и пр. Природата е пълна с шедьоври, които само ни показват колко сме несъвършени, колко сме жалки в желанието си да я покорим. Дали сме в полето, в планината, в морето или дълбоко под земята, навсякъде откриваме нейната уникалност – палитра от цветове, които никой художник не може да нарисува, сбор от форми, които никой скулптор не може да извае. А може би именно в това се крие и нейната магия – да ни привлича, да ни омагьосва, да ни подсказва, да ни разкрива това, което има, а ние, обикновените хора, не можем да видим.

Дали произхода на изкуството има пряка връзка с природата? Този въпрос е стоял за разглеждане през вековете, естествено, вълнува ни и днес. Ето малко научни данни по темата.

Една от най-разпространените теории, относно произхода на изкуството, неминуемо е свързана с възможността изобразителната дейност да е възникнала на базата на подсказани от природата естествени образувания със зооморфна и антропоморфна форма. Какво означава това ли? Накратко казано, ако приемем тези форми за естествени изобразителни паметници, то значи приемаме хипотезата, че те са били дооформяни и завършвани от природата, а в последствие са се превърнали в прототипи на преднамерената изобразителна дейност.

Противниците на тази теория могат да ни атакуват с много други тълкувания: например, че се придава голямо значение на пасивното съзерцание и субективните човешки преживявания, че се следва една преднамерена логика на изображенията и пр. и пр. Кое тогава е първичното, коя природна подсказка е положила началото на изкуството?

Само накратко ще ви запозная с мнението на някои археолози (Halverson, 1987; White, 1989; Feliks, 1998 и др.). Според тях триизмерните „прото-арт“ обекти предхождат графичните следи и изображения. Те считат, че причината за това е, че тяхното създаване е значително по-лесно и е свързано директно с най-древните човешки умения (появата на каменни оръдия датира от началото на палеолитната епоха, по-точно в епохата на късния палеолит – 45 000 - 12 000 г. пр. Хр., от който съществуват първите безспорни свидетелства на изобразителна дейност). Отново според мнението на археолозите, „скулптурата“ и „графичната“ изобразителни традиции са се развили отделно и паралелно една от друга. Следващия път ще ви запозная с едно от най-интересните доказателства, свързани с това твърдение. Ако и вие знаете нещо по въпроса, ще се радвам да го споделите.

 

Коментари (0)



Упех!

Вие успешно публикувахте Вашия коментар по темата : "Подсказани от природата форми"

Коментарът ще бъде видим след преглед от администратор.

Благодаря Ви!

Грешка!

Моля проверете дали сте попълнили всички задължителни полета!

Коментирай по темата